Aby z uspávání nebyl boj

22.12.2016

Jeden z nejčastějších problémů, který řeší novopečení rodiče, je uspávání dětí - nebo spíše nemožnost uspání. Dlouhé večerní hodiny chodí s plačícím miminkem, hopsají na balónu a přes neskutečnou únavu sotva sami stojí na nohou. Většinou tento problém ustane po nějakém čase sám, ale někdy je to záležitost několika dlouhých měsíců a může se to dokonce zhoršovat s tím, jak jsou rodiče čím dál víc unavení a deprivovaní.

Mám pro Vás několik tipů, jak lze tento problém zlepšit nebo jej možná i vyřešit. Neslibuji zázraky, ale snad možnou úlevu.

Zdroj: motherclub.cz
Zdroj: motherclub.cz

1) Nebojujte s tím

Zkuste přijmout situaci, že miminko nebude spát v době, kdy to vyhovuje Vám, ale kdy to vyhovuje jemu. Každý člověk a stejně tak i miminko má jiný spánkový rytmus a ten se z části vyvíjí už u maminky v bříšku. Jistě jste si všimli, kdy je miminko nejaktivnější a naopak. Pokud těhotná žena chodila spát později, s největší pravděpodobností i miminko bude spát až v pozdějších hodinách. Ale vše je velmi individuální. 

Představte si sami sebe, jak by Vám bylo, když Vám někdo řekne: "Teď musíš jít spát ať se ti chce nebo ne, protože já to tak prostě potřebuji." Zřejmě to na povel nefunguje ani u Vás a ani u miminka nebude. Přelaďte se prozatím na jeho spánkový rytmus a buďte si jistí, že postupně se miminko přizpůsobí zase tomu Vašemu životnímu stylu.

2) Najděte tu správnou chvíli

Jistě to znáte, když se snažíte uspat příliš aktivní dítě, tak se nepřestane hýbat a jen tak ho něco neuklidní. Stejně tak když je dítě přetažené a unavené až příliš, je pro něj také velmi těžké usnout. Co s tím?

Sledujte aktivitu Vašeho miminka a nekoukejte při tom na hodinky. V době, kdy je aktivní, hraje si, je veselé apod., nemá cenu jej uspávat, zkuste to odložit o chvíli později. Jakmile začne zpomalovat aktivitu, ztiší se, začne vyhledávat Vaši náruč, mnout si očička, případně zívat, to je ten správný čas. A ten rozhodně nepromarněte! Kdybyste ještě čekali, tak už bude dítě příliš unavené a uspávání bude opět boj.

3) Pomožte si kojením

Pokud své miminko kojíte a to se o mlíčko v noci hlásí velmi často, můžete vyzkoušet následující tip. Přes den nabízejte kojení častěji (nekojte dle časového harmonogramu, ale dle potřeb dítěte), aby miminko mělo uspokojenu touhu nejen po jídle, ale i po Vaší náruči. Pravděpodobně po ní potom nebude toužit tolik v noci. Pokud už miminko spí, nečekejte, až se zcela probudí, nakojte jej i v polospánku, jeho sací reflex totiž nikdy nespí a mnohem snáz bude pokračovat ve svém spánku, aniž by se probudilo a stejně tak usnete snadněji i Vy.

4) Spěte společně

Pro mnohé rodiče je nepředstavitelné spát v jedné posteli společně se svým miminkem. Domnívají se, že miminku mohou ublížit nebo se zkrátka nikdo z nich dobře nevyspí. Chápu Vaše obavy. Mám pro Vás však několik zásadních informací ohledně společného spánku. V první řadě je to prevence vůči Syndromu náhlého úmrtí kojence (SIDS), jelikož se dýchání a tep dítěte synchronizuje s maminčiným a za další se tak dokážete mnohem lépe naladit na potřeby Vašeho děťátka. Poznáte ještě dříve, než se miminko začne probouzet a v polospánku mu nabídnete svůj prs, hormony, které se ve spánku vylučují, způsobí, že budete oba dál pokračovat ve spánku a ráno budete více odpočatá. Váš pečovatelský a mateřský instinkt nedopustí zalehnutí Vašeho miminka, stejně tak ono je schopné se však probudit, aby Vás na případné zalehnutí upozornilo, nesmí být ovšem zavinuté v zavinovačce nebo mít jinak omezený pohyb.

5) Dopřejte si více kontaktu

Vaše miminko přímo dychtí po kontaktu a Vašem dotyku. Možná se mu jej přes den tolik nedostává a proto se ho dožeduje o to víc při uspávání a v noci. Máte několik možností, jak uspokojit tuto potřebu Vašeho miminka a nemusíte se přitom bát, že své miminko rozmazlíte. Láskou a péčí se nedá rozmazlit. Své miminko kojte kdykoli projeví zájem, noste své miminko v šátku nebo v nosítku, koupejte se se svým miminkem, dejte mu do postele něco svého, aby Vás neustále cítilo nebo mu dopřejte masáž před spaním.

Kojeneckou masáž můžete doplnit vhodnými aromaterapeutickými oleji pro spokojený spánek (levandule, heřmánek římský, mandarinka, meduňka). Tyto něžné doteky působí blahodárně na psychiku dítěte, ale i Vaši, oba se tím zklidníte a půjdete spát s čistou hlavou.

6) Do postele jen s čistou hlavou

Pokud budete při uspávání miminka sami nervózní, budete přemýšlet, co ještě máte všechno udělat nebo se budete těšit třeba na nějaký pěkný film, věřte tomu, že tím spíš miminko spát jen tak nebude. Dítě je zhruba do tří let silně napojeno na své rodiče a především na maminku, co tedy prožívají oni, to prožívá i miminko, to si může řešit nějaké své problémy a navíc přebírá i ty Vaše. Je tedy velmi důležité, abyste si své problémy řešili a pokud možno chodili uspávat miminko bez strarostí.

K tomu Vám může pomoci několik technik. Jednou z nich může být řízené dýchání, kdy počítáte při nádechu a snažíte se dopočítat stejného čísla i při výdechu. Pomalý dech dá miminku najevo, že jste klidní a Vám počítání nedovolí přemýšlet nad dalšími věcmi. Pomoci mohou také Bachovy krizové esence nebo například cvičení jogy a meditace.

7) Ověřené staletími

Není nic jednoduššího, než při uspávání svému miminku vyprávět klidným hlasem pohádku. Nemusíte si pamatovat nazpaměť všechny pohádky nebo ji předčítat z knížky, pokud zrovna žádnou nemáte. Mnohem důležitější je Vás klidný hlas, který miminko důvěrně zná a touží, abyste mu byli na blízku. Můžete vyprávět např. to, jak jste se celý den měli nebo zpívat ukolébavku a u toho miminko houpat třeba v závěsné houpačce nebo u sebe v šátku poskakovat na balonu. Kolíbání a pokupování zná totiž miminko moc dobře z maminčina bříška

Některým miminkům vyhovuje u spaní i tzv. bílý šum. Jde o monotónní zvuk, který vydává vysavač, fén, odsavač par, zvuk deště nebo moře. Spoustu těchto zvuků najdete na internetu.

8) Pravidelnost a vynalézavost

Většina dětí má ráda pravidelné rituály, obvzláště večer a není radno jim je měnit. Pokud je to právě Váš případ, snažte se za všech okolností začínat Váš obvyklý večerní rituál plus mínus ve stejný čas. Takovým rituálem může být např. koupel, masáž, převlékání do pyžama, pohádka, nakojení, houpání, zavinutí apod. 

Je ale také docela možné, že Vaše miminko zrovna nespadá do této kategorie a dost často se budou jeho potřeby měnit. Bude potřebovat různý čas, dle denní aktivity, bude potřebovat měnit činnosti před spánkem. Zde se vyplatí obrovská trpělivost a vynalézavost. To, co na Vaše miminko platilo včera, na něj neplatí dnes, ale zase to může platit zítra. Můžete večerní rituál různě obněňovat a později se k němu zase vracet. Nezoufejte, určitě brzy přijdete na to, co vyhovuje právě Vašemu miminku.

9) Dávejte si pozor na to, co jíte a pijete

Je dost možné, že Vaše miminko se uspávalo celkem bez problémů, ale najednou přišel zlom a Vy nechápete proč. Zkuste se zamyslet, co bylo ve Vašem jídelníčku a co jste odpoledne pili. Nedali jste si náhodou kávu, zelený čaj nebo něco hodně sladkého? To, co dodá energii Vám, a pokud kojíte, to dodá energii i Vašemu miminku. Vyřaďte proto tyto životabudiče na čas ze svého jídelníčku nebo je zařaďte v jinou denní dobu, aby nerušily Vašemu miminku drahocennný spánek.

10) Dejte tomu čas

Možná jste vyzkoušeli už všechno a ještě mnohem víc a Vaše miminko stále ne a ne usnout. Někdy se stává, že miminko má za sebou náročný porod nebo prostě jen náročný den, i když Vám se zdál být normální, ale miminko to potřebuje nějakým způsobem zpracovat. Není nic lepšího, než mu poskytnout svou náruč, lásku a trpělivost. Zkuste vypozorovat, jaké denní aktivity způsobují miminku zhoršené usínání a na nějaký čas je omezte. Zpracování náročného porodu můžete miminku pomoci např. kraniosakrální terapií.

Přes den zkuste odpočívat společně s miminkem, o pomoc s domácností požádejte příbuzné, kamarádku nebo si pozvěte poporodní dulu či paní na úklid alespoň do té doby, než miminko poporoste a bude spát čím dál lépe. Není nic důležitějšího, než spokojená rodina.