Vnímání bolesti u porodu

04.08.2017

Jsme generace žen, která se stále více bojí porodu. Největším strašákem pro ženy je nezvládnutí porodní bolesti a velké porodní poranění. O tom prvním případu bych chtěla napsat a budu doufat, že se mi alespoň některým z Vás, budoucích maminek, podaří trochu toho strachu zbavit.


Není bolest jako bolest

Měli bychom si uvědomit, jaký obrovský rozdíl je mezi bolestí, kterou vnímáme při nějakém poranění a bolestí porodní. Bolest chronická nebo akutní (jako např. bolest zubu, hlavy, zlomenina apod.) pro mnohé z nás neznamená vůbec nic dobrého, upozňuje nás, že s se s naším tělem něco děje, většinou je stálá a nevíme, kdy a jestli vůbec skončí. S touto bolestí je velmi těžké se vyrovnat a většina lidí se jí přirozeně bojí.

Porodní bolest (budeme ji nazývat kontrakce nebo také vlna) můžeme vnímat jako zcela něco jiného, záleží na úhlu pohledu. Každá vlna (kontrakce) vlastně znamená, že naše dokonalé tělo pracuje na tom, aby nám pomohlo porodit vytoužené miminko a posouvá nás stále blíž k cíli. Tato bolest není trvalá a většinou nepřichází z ničeho nic v plné síle, tudíž si mezi kontrakcemi může žena i miminko odpočinout a načerpat sílu. Díky této bolesti může žena pracovat na úlevových pozicích, které jsou vhodné pro usnadnění porodu miminka. Vědomí, že tyto kontrakce určitě jednou skončí a na konci nás čeká sladká odměna, může povzbudit každou rodící ženu.


Co vše ovlivňuje vnímání bolesti

Každý porod bolet nemusí. Ano, i takové porody jsou. Ženy často popisují, že nevnímaly žádnou bolest, ale spíš tlak v podbřišku nebo i v oblasti kříže. Některé ženy kontrakce vnímají jako silnější menstruční bolesti, které velmi dobře znají a dokáží se s nimy vyrovnat.

Vnímání bolesti může ovlivnit několik faktorů, mezi ty hlavní patří:

  • relaxace a cvičení v těhotenství
  • zpracování strachů před otěhotněním nebo během těhotenství
  • pocit bezpečí a intimity
  • teplo, ticho (příp. oblíbená hudba) a šero
  • podpora partnera (kamarádky, duly, porodní asistentky)
  • naprosté uvolnění a hluboké dýchání
  • masáž a doteky partnera
  • respektující a empatický zdravotnický personál
  • omezení zásahů do porodního procesu

Každá žena potřebuje pro naprosté uvolnění a zvládání bolesti něco jiného, každá je jinak citlivá a proto je důležité k individualitě každé ženy přihlédnout.

Informujte se předem o všech možných intervencí při porodu, pokud si s něčím nevíte rady, ptejte se lékaře, porodní asistentky nebo své duly. Jakýkoliv neopodstatěný zásah do průběhu normálního porodu může rapidně zhoršit intenzitu bolesti, zdravotní stav Váš i Vašeho miminka, což vyžaduje další navazující intervence.


Jak se nejlépe uvolnit

Pamatujte si jednoduchou rovnici: 

stažené tělo = větší bolest a těžší porod 

uvolněné tělo = menší bolest a snažší porod

1) Zbavte se svých strachů již před plánovaným těhotenstvím. Pokud máte strach z porodu a to nejen z porodní bolesti, není snadnější způsob, než jej řešit ještě před plánovaným otěhotněním. Samozřejmě nikdy není pozdě a začít můžete i v těhotenství, jakmile si svůj strach uvědomíte. Mezi vhodné terapeutické metody patří např. kraniosakrální terapi, somatic-experiencing, bachova květová terapie a další.

2) Cvičení a relaxace v těhotenství. Pokud nejste zrovna sportovní typ, chápu, že v těhotenství je obvzlášť těžké se přinutit s tím začít. Ale čím dřív a čím víc toho pro sebe a své miminko uděláte, tím lepší průběh Váš porod bude mít a to bude mít i velký vliv na poporodní období. Obvzlášť, pokud jste měla potíže s otěhotněním a bolestivou menstruací, doporučuji návštěvu zkušeného fyzioterapeuta, který se zaměřuje na práci s těhotnými a ženami po porodu. Pomůže Vám uvolnit se a doporučí cviky na relaxaci pánevního dna aj. Pokud jste byla zvyklá cvičit např. jogu, vřele doporučuji navázat gravid jogou, která je vhodná jak pro tělo, tak pro duši a navíc se při ní naučíte správně dýchat.

3) Natrénujte si hluboké dýchání. S každou vlnou se zhluboka nadechněte nosem do břicha (můžete si položit ruku na bříško a tu nádechem nadzvednete), poté pootevřenými ústy dlouze vydechněte (soustřeďte se na svůj výdech, který by měl být uvolněný a delší, než nádech). Hluboké dýchání trénujte už v těhotenství, kdykoliv bude příložitost (na WC, při tvrdnutí bříška, při jakékoliv jiné bolesti), abyste jej měla při porodu již zautomatizované.

4) Jak nahoře, tak dole. Pokud budete mít stažená ústa a ramena, stejně tak to bude vypadat i s Vaším pánevním dnem, kterým se Vaše děťátko nebude moci narodit. Váš partner by měl pohlídat, abyste byla uvolněná a kdykoliv budete mít tendenci se stáhnout (sevřená ústa, ruce v pěst apod.), tak Vám může uvolnění připomenout jemným pohlazením nebo masáží. 

5) Najděte tu správnou polohu. Neležte při porodu na zádech. Polohy často střídejte a hledejte si takovou, při které to pro Vás bude nejpohodlnější. Pro relaxaci můžete vyzkoušet polohu na boku nebo na všech čtyřech, pokud potřebujete porod trochu zaktivovat, hledejte spíše vertikální polohy a při nich uvolněte pánev jemným pohupováním. Pokud nemůžete žádnou polohu najít, požádejte o pomoc dulu nebo porodní asistentku.

6) Uvolňující síla vody. Voda může být velkým pomocníkem při dlouhém nebo obzvláště bolestivém porodu. Pokud patříte zrovna mezi ty, které voda uklidňuje, využijte její uvoňující a relaxační účinky. Můžete využít buď teplou sprchu nebo si zalezte do vany s teplou vodou. Jen si dávejte pozor na to, že teplá voda může vyčerpávat a neměla byste ani zapomínat pít.

7) Aromaterapie. Aromaterapie může být opravdu velkým pomocníkem, dokáže pomoci nejen při fyzických potížích, ale také kladně působí na psychiku. Dokáže si poradit např. s bolestmi v kříži, vyrovnat se s dlouhým a bolestivým porodem, ale také třeba podpořit ustupující kontrakce. Pamatujte, že méně je někdy více a to platí u aromaterapie dvojnásob. O pomoc můžete požádat porodní asistentku nebo dulu, případně si zakoupit speciální aromaterapeutické směsi určené přímo pro těhotenství a porod.

8) Nepodceňujte výběr porodnického zařízení. Vřele Vám doporučuji navštěvu Vámi vybrané porodnice ještě před porodem a ideálně si domluvte osobní schůzku s vedením gynekologicko-porodnického oddělení a proberte s nimi všechny možnosti a Vaše porodní přání. Pokud na Vás nepůsobí prostředí nebo jednání místních zdravotníků nejlépe, poohlédněte se jinde. Při porodu budete vnímat všechny vlivy mnohem výrazněji a určitě nebudete mít čas ani náladu se dohadovat, co jste si přála nebo ne, všechno má velký vliv na prožívání bolesti u porodu a na celý porodní proces. Bojovat o svá práva se při porodu zkrátka nevyplácí.

9) Mějte s sebou informovaný doprovod. Ač jste jindy dostatečně asertivní a informovaná žena, u porodu může být vše úplně jinak. Rodící žena je velmi citlivá, otevřená a zranitelná, velmi snadno se můžete nechat vmanipulovat tam, kam původně nechtěla. Veškeré vyrušení může vnímat výraznější bolestí a celý porod se může dokonce zastavit. Abyste v průběhu porodu, kdy se máte soustředit čistě na své uvolněné tělo a porodní proces, nemusela řešit zásadní rozhodnutí, je dobré mít s sebou informovaný doprovod, který Vás dobře zná a ví, jaké máte požadavky, co Vám udělá nejlépe a případně může konzultovat se zdravotníky další možnosti. Tímto doprovodem může být Váš partner, který se s Vámi připravoval na porod nebo profesionální dula či soukromá porodní asistentka.

"Nebojujte s bolestí, ale spolupracujte s ní při zrození Vašeho miminka..."

A co když nic nepomáhá?

Samozřejmě moderní medicína nabízí spoustu prostředků na zmírnění bolesti a urychlení porodu. Nic však není zadarmo. Všechny medikamenty a zásahy do průběhu normálního porodu (tedy pokud nejsou žádné komplikace) mají i závažné vedlejší účinky jak na matku, tak dítě a mohou zkomplikovat průběh porodu a následné poporodní období.

Vždy byste měli upřednostnit nefarmakologické prostředky pro úlevu od bolesti, nejlépe s pomocí informovaného doprovodu - partnera, duly nebo porodní asistentky. Pokud jste využili všechny dostupné možnosti, vždy se můžete uchýlit k lékařskému zásahu, pokud je to Vaše přání. 

V případě, že si tuto možnost sama informovaně zvolíte a pomůže Vám k uvolnění a tím zdolání porodu až do zdárného konce, pak ji nelze brát jako něco špatného. Zkrátka jste udělala vše, co bylo ve Vašich silách a dokázala jste porodit své miminko. Gratuluji Vám!


Závěrem

Neupínejte se na představu nesnesitelně bolestivého porodu, stejně tak, jako k porodu bezbolestnému nebo dokonce orgasmickému. Nic není černé nebo bílé. Každá jsme jiná a každá potřebujeme k uvolnění něco jiného. Přijměte fakt, že nějaká ta bolest k porodu patřit může, ale také nemusí a pokud se to právě Vám podaří bezbolestně, berte to jako příjemný bonus, ale ne jako nějaké dogma. 

Nebojujte s bolestí, naopak s ní spolupracujte na zrození Vašeho miminka. Naslouchejte Vašemu tělu, co si žádá a pokud je jakýkoliv zásah do porodu Vaší svobodnou informovanou volbou, je to tak v pořádku.

Přeji Vám příjemné (z)rození!