Strava při kojení

V tomto článku Vám nebudu vypisovat konkrétní jídelníček, co smíte nebo nesmíte jíst jako kojící žena. Takových rad a návodů koluje na internetu i mezi odborníky víc než dost. Faktem je, že místo toho, aby takové rady přispěly k bezproblémovému kojení, jsou naopak často matoucí a maminkám komplikují již tak obtížné poporodní období.

Vaše miminko jí to, co jíte Vy

Zdroj: magazin.aktualne.cz
Zdroj: magazin.aktualne.cz

Ano, je pravda, že vše co sníte a vypijete, to také dostane Vaše miminko. Uvědomte si fakt, že samozřejmě i Vy jste to, co jíte. 

Všeobecně platí, že při kojení můžete jíst vše, na co jste byla zvyklá kdykoli před tím a nedělalo Vám to žádné problémy. Je jen na Vás, zda budete dodržovat nějakou dietu či nikoliv, ale myslete na to, že po porodu, víc než kdy jindy, potřebujete zdravou a pestrou stravu bohatou na vitamíny a minerály a není vhodné omezovat příjem potravy. Rozhodně není žádoucí omezovat (nebo naopak výrazně navyšovat) příjem stravy a vylučovat konkrétní typy potravin preventivně, ale pouze pokud se projeví nějaká nepřiměřená reakce.

Kojící matka potřebuje hlavně jíst

Zdravá strava není záležitostí pouze těhotných žen a kojících maminek, měla by být samozřejmá pro všechny a není třeba nějakých speciálních omezení. Čím rozmanitější bude Vaše strava, tím bude rozmanitější chuť mateřského mléka, která bude Vaše miminko připravovat na přechod na normální stravu a zároveň bude prevencí proti různým druhům alergií.

Stejně jako strava je pro maminku důležitý i příjem tekutin. Pijte dostatečně podle pocitu žízně, ale neužívejte zbytečně nadměrné množství tekutin, abyste nezatížily své ledviny. Nadbytečné množství tekutin nezajistí zvýšenou tvorbu mléka, na to existují jiné šetrnější způsoby (např. kojení na požádání, častý kontakt s miminkem kůže na kůži, společné spaní apod.).

Neomezujte se jen proto, že kojíte

Opravdu není nutné ani vhodné po celou dobu kojení omezovat své stravovací návyky (stejně tak např. sportovní aktivity), pokud jsou v souladu se zdravým stravováním. Pokud se budete řídit heslem všeho s mírou a s rozumem, nemůžete svému miminku nijak uškodit.

Pokud jste byla zvyklá již před porodem např. na větší příjem luštěnin a nedělaly Vám problém, můžete s nimi pokračovat i potom. Začněte raději s menším množstvím a pokud Vaše miminko nemá nepřiměřené reakce, můžete v tom klidně pokračovat.

Pokud nastane problém

Samozřejmě je možné, že se projeví u miminka nějaká potravinová alergie. Alergické projevy mohou být: průjem, hlen ve stolici, krev ve stolici, zvracení, kožní vyrážky, atopický ekzém, celkové neprospívání apod. V takovém případě je vždy na místě navštívit dětského lékaře. Mezi nejčastější alergeny patří kravské mléko, přesněji bílkovina kravského mléka, dále pak lepak, soja apod. V případě, že se projeví nějaká potravinová alergie, jako první se doporučuje vyzkoušet eliminační dietu pro vyloučení alergenních potravin.

Je třeba zmínit, že miminka se velmi rychle vyvíjejí a s nimi i jejich trávicí systém. Na co reagovalo miminko dnes nemusí reagovat za týden. Rada tedy zní - nové potraviny zkoušejte opakovaně, ale opatrně.

Nesvádějme vše na "prdíky"

Ne vždy pláč miminka znamená, že ho trápí tzv. prdíky nebo kojenecká kolika. Pláč miminka může mít velmi mnoho důvodů a rozhodně k tomu nemusí patřit zrovna strava maminky. Předtím, než svůj jídelníček omezíte na minimum, vyzkoušejte i jiné metody na uklidnění Vašeho miminka. Více o dětském pláči se dozvíte v tomto článku.

Závěrem

Kojení má být pro maminku a její miminko tím nejkrásnějším obdobím, pro mnoho žen však znamená spoustu útrap, únavy a omezování. Mohou za to především rozporuplnné informace z rodiny, médií i odborníků. Pokud se budete řídit zdravým rozumem, stravovat se pravidelně a zdravě, nemusíte se bát nějakých následků. Naopak tím prospějete sobě i miminku.

Pamatujte, že vše, co škodí Vám, škodí i Vašemu miminku. Snažte se proto omezit příjem nebo se zcela vyhnout konzumaci rafinovaného cukru, přemíry kávy, cigaret, alkoholu (občasná sklenka vína nebo piva je v pořádku), kravského mléka, polotovarů apod.